L’esport, garantia de salut.

Acumuleu 30 minuts d’activitat física al dia. Aquest és el missatge que transmet l’Organització Mundial de la Salut, que des del 2002 celebra anualment el Dia Mundial de l’Activitat Física.

El millor medicament

Són nombrosos els beneficis que ens proporciona realitzar activitat física amb certa freqüència. Començant per la salut, l’exercici físic es pot veure com un “medicament que ens pot receptar el metge per al tractament d’una malaltia”, comenta David Masferrer, tècnic d’UFEC Sant Celoni. Tothom en pot fer d’activitat física. Precisament, “la falta de moviment és la que genera patologies”, assegura Sergi Garcia, entrenador personal i fisioterapeuta.

Això sí, Masferrer recorda que “com qualsevol medicament, s’ha d’administrar amb la dosis justa adequada a cada persona, i la manera més encertada d’acotar aquesta dosis és deixant-se assessorar per professionals de l’exercici físic”.

Iniciar-se en la pràctica esportiva

Sergi Garcia explica quins són els passos a seguir a l’hora d’iniciar-se en qualsevol activitat física: “Primer tenir el vistiplau del metge, després posar-se en mans d’un professional qualificat i, una vegada ens iniciem, guiar-nos per les sensacions del nostre cos”.

Però també és molt important l’activitat física en persones que no presenten cap patologia, especialment gent sedentària que per la seva feina passa moltes hores en la mateixa postura. És aquí quan apareixen els típics dolors lumbars o de cervicals. “Practicant esport, si es treballa de forma correcta la força, la resistència i l’amplitud de moviment, es poden equilibrar les cadenes musculars”, explica el fisioterapeuta.

Esport a totes les edats

La gent gran és un altre dels col·lectius més sedentaris, però la importància de fer exercici físic no és menor, sinó al contrari. Segons el tècnic d’UFEC Sant Celoni, “la involució que se segueix amb l’edat està atenuada en les persones que realitzen exercici físic, les capacitats degeneren a una menor velocitat i més progressivament”.

Els valors en l’esport

Si parlem de nens, cal destacar un altre benefici no menys important que el físic, que són els valors que l’esport els hi aporta.

“El respecte, l’amistat, la companyonia o l’esperit de superació són aspectes molt vinculats a l’esport, però que els ajudarà també en la vida no esportiva”, explica Enric González, seleccionador català mini femení de bàsquet.

González, que porta ja 7 anys com a seleccionador de noies d’11 i 12 anys, afegeix: “Tant si és un esport individual com de grup es generen uns valors d’actitud i un hàbit esportiu que els acompanyaran tota la vida, i això és molt beneficiós”.

Els beneficis psicològics

A banda de tot això, cal tenir en compte també els extensos beneficis psicològics que alhora se’n deriven.

“La pràctica esportiva regular ens permet desconnectar de la nostra rutina diària, de les preocupacions del dia a dia, i això ens fa estar més relaxats i reduir el nivell d’estrès i l’ansietat”, afirma Susana Regüela, doctora en psicologia i Responsable del Servei d’Atenció a l’Esportista del Centre d’Alt Rendiment (CAR) de Sant Cugat.

L’esport també compleix una important funció a nivell de socialització. “Pertànyer a un club o un centre esportiu permet crear vincles entre les persones que entrenen conjuntament. Així mateix, formar part d’un equip de futbol o basquetbol amateur, per exemple, o quedar per anar al gimnàs és una manera de mantenir velles amistats i fins i tot de conèixer-ne d’altres”, explica la psicòloga.

A més, està comprovat que les persones que practiquen esports d’equip acostumen a tenir més habilitats a l’hora d’encarar els problemes, una virtut necessària per a la vida personal i professional.

Així doncs, ja sigui en equip o de manera individual, competint o simplement de forma lúdica, l’activitat física ens farà sentir millor amb nosaltres mateixos tant físicament com psicològicament.

I tu, ja dediques 30 minuts diaris a l’exercici físic?

 

g_beneficis_esport

Aquest post te 0 Comentaris

Deixa un comentari